Sponsrade länkar
Begagnade bilar Citroën
Dagens bilar från Citroën erbjuder inte samma komfort, personlighet och stil som de modeller som tillverkades under tidigare decennier. Citroën har idag blivit ”en i mängden”.
Sponsrade länkar
Citroën har gått från att vara ett bilmärke med särpräglad och futuristisk design till ett lågprismärke bland alla andra. Vem minns inte de klassiska modellerna – med DS i spetsen – som var utrustade med gasklockor istället för traditionell fjädring, digital instrumentpanel och avancerad elektronik? Citroën CX, XM och Xantia kan betecknas som övergångsmodeller till den nya lågpriseran. Märket har i mångt och mycket förlorat sin personlighet, varför Svenska Citroënklubben under senare tid tappat många av sina medlemmar.
Klassiska begagnade bilar från Citroën
Rosten, de dyra reservdelarna, svårigheten att reparera själv och elektronikkrångel är påtagliga nackdelar hos begagnade bilar från Citroën. Den som vill ha en snygg, begagnad XM eller Xantia får lägga ner både tid och kraft på att hitta en felfri modell. Och då kan man inte ställa krav på priset. Trots att dessa modeller tillverkades fram till 2000-talet, finns det få helt felfria bilmodeller kvar. Man får helt enkelt förlita sig till att köpa från någon Citroënentusiast, som förvarat bilen i garage.
Begagnade modeller och andrahandsvärde
Dagens modeller står sig väl på begagnatmarknaden, men andrahandsvärdet är sämre än hos motsvarande tyska bilmärken. En begagnad Citroën C1 med tre år på nacken kostar runt halva nybilspriset, vilket får betecknas som en normal värdeminskning. Citroën C3 kostar som nybil ungefär lika mycket som Volkswagen Polo, men jämfört med Polon är begagnatpriserna i allmänhet lägre för samma årsmodell. Däremot är värdeminskningen hos en modell som C3 lägre än hos snarlika Koreatillverkade bilar, t.ex. Chevrolet Kalos.
Sponsrade länkar