Sponsrade länkar

Bilar med kamkedja

Bilar med kamkedja har många fördelar framför bilar med kamrem. Kamremmens enda fördel tycks vara att den är enkel att byta – och något tystare än kamkedjan.

Kamkedja Nissan
Bilden föreställer en kamkedja till den ovanliga bilmodellen Nissan SR20DET.

Bilar med kamkedja behöver i regel inte genomgå dyra kemkedjebyten efter drygt 10 000 mil, vilket är fallet med kamrem. Både kamremmen och kamkedjan har dock sina fördelar och nackdelar. Kamremmen är betydligt tystare än kamkedjan, trots att den måste bytas oftare på grund av att gummiblandningen hårdnat. En kamkedja är däremot mycket svårare att byta än en kamrem – och eftersom kamkedjan inte ingår i bilens grundservice, byter många ut den först när den brustit och förorsakat motorhaverier.

Fördelar hos bilar med kamkedja

Kamkedjan har däremot följande fördelar framför kamremmen:

  • Kedjan kan överföra högre vridmoment, vilket också är anledningen till att den används hos dieseldrivna bilar och i större motorer med fyra cylindrar och uppåt.
  • I genomsnitt är underhållskostnaden för kamkedjor betydligt lägre än för kamremmar.

Att byta en kamkedja kostar i snitt ca 30 procent mer än ett kamremsbyte. Eftersom kamkedjan enbart behöver bytas när den ger ifrån sig missljud, är den genomsnittliga kostnaden för bilar med kamkedja lägre. De flesta kamkedjor behöver nämligen inte bytas alls. BMW har t.ex. försett alla sina bilmodeller med kamkedja, varefter underhållskostnaderna sjönk kraftigt. I normalfallet ska dock en kamkedja hålla lika länge som själva bilen, såvida det inte rör sig om en bil som rullat sällsynt mycket – t.ex. 10 000 mil per år.