Sponsrade länkar
Stadsjeep
Stadsjeepen – eller suven – är i princip död på andrahandsmarknaden. Däremot är mindre crossovers desto mer populära.
Sponsrade länkar
Stadsjeepen, eller suven som den också kallas, introducerades strax efter millenniumskiftet. Biltypen blev snabbt eftertraktad och plötsligt skulle alla familjer ha en suv istället för en Volvo kombi. Volvo XC90 och BMW X5 låg således helt rätt i tiden. Idag råder fyndläge på suvar på begagnatmarknaden. I takt med ökade bränslepriser blev suven snabbt impopulär och en symbol för överklassen – däremot inte för medelsvensson.
Begagnade stadsjeepar – bra andrabilar
Den som köper en begagnad stadsjeep lär – med dagens bensinpriser – inte ha råd att ha suven som förstabil. Majoriteten av de sålda stadsjeeparna har nämligen stora bensinmotorer (dieselversionerna sålde under förväntan). Av den anledningen kan suven med fördel fungera som andrabil när man har lust att glänsa utöver det vanliga. En ringa tröst i sammanhanget är att suvar i dagsläget är mycket billiga på begagnatmarknaden. Värdeminskningen för suvar kan jämföras med motsvarande värdeminskning för lyxmodellerna från Audi, Mercedes och BMW. En typisk suv kostar i skrivande stund ca 35-40 procent av nybilspriset – efter tre år.
Mindre stadsjeepar moderna idag
De suvar som presenterades strax efter millenniumskiftet har dock inspirerat många biltillverkare att ta fram mindre stadsjeepar med hög sitthöjd, men betydligt mindre tjänstevikt och cylindervolym än hos den ursprungliga suven. Nissan Quashqai, Mitsubishi ASX och Toyota Urban Cruiser utgör exempel på dessa minisuvar, som står sig desto bättre på begagnatmarknaden.
Sponsrade länkar