Sponsrade länkar

Bensinsnåla bilar

I Sverige är vi av tradition inte särskilt förtjusta i snåla bilar. Detta vet tillverkarna; ett faktum som lett till att de allra minsta motoralternativen aldrig når Sverige.

Bensinsnål bil
Svensken har – först nu – fått upp ögonen för bensinsnåla bilar.

Sponsrade länkar

Svenskarna är det släkte som kör de törstigaste bilarna i Europa. Dels har svensken en förkärlek för större bilar, dels undviker han konsekvent de snålaste motorerna. Många europeiska biltillverkare, däribland Volkswagen, Renault och Seat, släpper inte ens ut de snålaste motorerna på den svenska marknaden. VW Polos minsta motoralternativ i Sverige är t.ex. en fyrcylindrig 1.4 liters bensinmotor, medan en trecylindrig 1.2 liters bensinmotor dominerar på Europamarknaden. Och visst finns det nackdelar med bensinsnåla bilar:

  • Svaga motorer måste varvas i motorvägsfart och blir då både oekonomiska och bullriga. Samtidigt utsätter man sig själv för risker i samband med omkörningar, ifall man oväntat skulle behöva accelerera.
  • Bensinsnåla bilar har mindre motorer som håller kortare tid.

Ingen lista över bränslesnåla bilar

I skrivande stund finns ingen lista över bränslesnåla bilar tillgänglig online, då modellutbudet uppdateras ständigt. De tre syskonmodellerna Toyota Aygo, Citroën C1 och Peugeot 107 är emellertid både prisvärda i inköp och snåla att köra (4.6 liter per 100 km). På dieselfronten är VW Polo Bluemotion ett fullgott alternativ; en femsitsig personbil som drar under 4 liter diesel per 100 kilometer. Även BMW har på sistone lyckats utveckla snåla dieselmotorer i sina mindre bilmodeller.

Sponsrade länkar