Sponsrade länkar

Begagnade taxibilar

Den till synes enda fördelen med att köpa begagnade taxibilar är möjligheten att köpa en nyare begagnatbil till ett mycket lågt pris. Bra för dig som gillar att mecka med bilar, men mindre bra för barnfamiljen.

Begagnad taxibil
En taxibil rullar i genomsnitt 50 000 mil på tre år, varefter bilen pensioneras. Miltalet hos denna taxibil går knappast att föreställa sig.

Sponsrade länkar

Den som köper en begagnad taxibil kommer över en nyare begagnad bil förhållandevis billigt. En taxibil pensioneras vanligen efter tre år i yrkestrafik, varefter den slussas ut på andrahandsmarknaden. Som spekulant på begagnade taxibilar bör du särskilt tänka på följande:

  • Kräv dokumentation. Taxibilar bör servas oftare än privata personbilar och servicen bör omfatta betydligt fler punkter än hos vanliga personbilar. Köp aldrig begagnade taxibilar som saknar servicehäften.
  • Yrkesfordon besiktigas årligen. En taxibil som köpts ny – och har körts i tre år – har således fått miltalet registrerat hos Bilprovningen vid tre tillfällen. Kontakta Bilprovningen för att dubbelkolla mätarställningen vid kontrollbesiktningarna.
  • Många taxiförare vittnar om justerade mätarställningar. Inte för att få ut mer vid en försäljning, utan för att mätarställningen ska motsvara den vita delen av taxikörningen. Räkna dock pessimistiskt med att en fjärdedel av alla taxikörningar sker svart – vilket i så fall motsvarar ett reellt milpåslag på 25 procent.
  • Taxibilar körs sällan in, utan tas i bruk direkt. De körs sällan skonsamt i början, vilket medför ökat slitage senare.
  • Taxibilar körs däremot med varma motorer, eftersom de är igång i stort sett hela dagen. Detsamma gäller för övrigt andra yrkesfordon, t.ex. körskolebilar och polisbilar.
  • Färgerna på taxibilar är ofta tråkiga; vit, mörkgrå och mörkblå dominerar.

Var beredd på reparationer

Många taxichaufförer menar att begagnade taxibilar från enmansbolag är bättre underhållna än bilar från större taxibolag. Knappast fakta, utan enbart magkänsla. Men oavsett bilens tidigare ägare bör du räkna med slitna stötdämpare och hjulhus, tröga växellådor och sliten inredning. Förhoppningsvis har taxibolaget bytt koppling på bilen – i annat fall får du räkna med ett dyrt kopplingsbyte.

Sponsrade länkar